kontrakt uden trumf

BridgeSpil.com

> Hjem

Så meget bridge!

Spilleregler for bridge

(I) Dette skal du som minimum vide, før du spiller din første hånd


FORMÅLET MED SPILLET:

Man spiller for at opfylde en kontrakt Der er fire spillere. Dig (altid i syd) og de 3 andre, der spilles af computeren.
Et nord-syd-par mod et øst-vest-par.

Fordelingen af kortene

De 52 kort fordeles med 13 kort til hver spiller.

Rangorden og værdi af kortene

I hver farve: Es konge dame knægt 10 9 8 7 6 5 4 3 2.
Farverne i stigende rækkefølge: klør ruder hjerter spar, uden trumf (sans) Man tæller ikke point, men antallet af stik i et parti: De 13 mulige stik skal fordeles mellem de 2 par.

Auktionerne

Meldingen er hos giveren (han er tilfældigt valgt af softwaren). Enten siger han pas eller melder. I så fald skal meldingen være højere end den forrige. Derefter går turen videre til den næste spiller og så videre. Den sidste melding udgør den kontrakt, der skal spilles. Den skal opfyldes ved hjælp af den samlede styrke, som et pars 26 kort har tilsammen. Styrken bruges til at tage en række stik med eller uden trumf. For at melde, bruger vi fire farver (spar hjerter ruder klør) og sans (som betyder, at ingen af de 4 farver rangerer over den anden, og derfor ikke kan ikke trumfe). Man må ikke snakke sammen under de seks første stik. Meldingerne går fra 1 klør, 1 ruder, 1 hjerter, 1 spar, 1 UT, 2 klør, til 7 UT.

- 1 sans (1 UT) vil sige at man skal have mindst 7 stik (6 + 1),
- 4 spar (4 S) vil sige, at man skal have mindst 10 stik (6 + 4),
-7 sans (7 UT) vil sige, at man skal have alle 13 stik.

Slem: en kontrakt på niveau 6 (lilleslem) eller 7 (storeslem).


Dobling (X) og redobling (XX)

DOBLING: udfordring fra et par, som skal vælte det andet pars kontrakt. Konsekvens: Hvis kontrakten ikke går hjem, forøges tabet. Hvis kontrakten går hjem, forøges værdien af gevinsten. REDOBLING: våben, der bruges af det meldende par, som tror på de kan gennemføre kontrakten. Her forøges gevinsten eller tabet yderligere. DOBLING eller REDOBLING stopper ikke spillet eller meldingerne. Hvis spillerne ønsker det, kan en større melding hæve doblingen.

Bemærk

Kontraktens kulør definerer trumfen (dvs. 4hjerter = 10 stik med hjerter som trumf). Spilfører er den spiller, der var den første til at annoncere farven på den kontrakt, der skal spilles af spilleren og dennes makker For at starte spillet, lægger spilleren til venstre for spilføreren et kort på bordet (Han spiller ud). Spilførerens makker kaldes den blinde makker Han lægger sine kort på bordet, efter der er spillet ud.

Spilretning

foregår i urets retning

Hvem spiller ud?

Spilleren, som er placeret før den blinde makker


Stikkene

Hver spiller spiller efter tur Spillerne skal lægge et kort i den spillede farve (Hvis de har det). Det stærkeste kort vinder stikket, medmindre der spilles trumf. I så fald vinder den stærkeste trumf. Der er ingen pligt til hverken at stikke eller spille en trumf. Hvis man ikke har den spillede farve, kan man passe (lægge en anden farve) eller trumfe (med en trumf) som man vil. Hvis man spiller sans (uden trumf) kan man ikke trumfe. Hver spiller spiller et kort efter tur. Stikket består af de 4 kort på bordet, og vindes af den spiller, der lægger det højeste kort. Den spiller, der tager stikket, spiller derefter ud.

Zonen

Zonen angives før hvert spil: Et par i zonen (symboliseret ved to små, røde trekanter) får en højere bonus for at opfylde kontrakten, eller får en stærkere straf, hvis den ikke går hjem. En par, som ikke er i zonen, er symboliseret ved to små grønne trekanter.

(II) For at du kan øve dig

Fra nu af kan du hurtigt gøre fremskridt, eftersom du allerede ved nok, til at kunne spille. Softwaren vil automatisk guide dig på vej. Du vil løbende lære spillets nuancerne at kende, mens du spiller dine første turneringer.

FOR AT VINDE SPILLET, SKAL SPILFØREREN OPNÅ

6 stik + værdien af kontrakten. Eksempel: 3spar = 9 stik i farven spar.

Scoren

beregnes af softwaren, men er vigtig at kende, for at afgøre din strategi. Der findes 140 kontrakter fra 1 til 7 UT redoblet. Nogle eksempler: 1klør = 70; 3hjerter = 140; 4spar = 420; 5ruder = 400; 6klør = 920; 6hjerter = 980; 3UT = 400; 4spar doblet = 590. Et understik koster fra 50 til 300 point, afhængigt af om det er i zonen og/eller doblet.

Turneringen

Der er findes 4 identiske spil, så din score er forskellen mellem din score og de andre personers score, som har spillet hånden før dig, med præcist de samme kort. Dette system betyder spillet bliver mere levende, da din score beregnes i forhold til de andre rigtige spilleres.

Vurder din hånd

Billedkort eller honnører (H) har en værdi: Es = 4; Konge = 3; Dame = 2; Knægt = 1.
Åbningerne kan foretages fra 12 pt.
HØJESTE PRIORITET: Tjek om du har 5 kort i hjerter eller 5 kort i spar: Hvis ja, så åbn med 1hjerter eller 1spar, det er den FEMTE MAJOR. ellers åbn med en 1 UT med 15-18 honnørpt, uden lang farve. Hvis du ikke kan åbne med 1hjerter eller 1spar, og heller ikke 2UT, så åbn med 1klør eller 1ruder. Majorkulører : hjerter spar / minorkulører : klør ruder. Svar: Svar fra 5-6 pt. HØJESTE prioritet: find 8 kort i hjerter eller 8 kort til spar hos jer (5 + 3 eller 4 + 4, 6 + 3...). Når I tilsammen har 20 til 22 honnørpoint, er det teoretisk muligt at få 7 stik, 23 til 24 pt 8 stik, 25 til 26 pt 9 stik, 27 til 29 pt 10 stik, 30 til 32 pt 11 stik, 33 til 36 pt 12 stik og endelig mere end 37 pt 13 stik.



tilbage til indholdsfortegnelsen